Consolis Parman tarina Vihdissä alkoi vuonna 1992, jolloin Lohjan ja Partekin betonielementtiliiketoiminnat yhdistettiin. Syntyi Partek Betonila, jonka pääkonttori sijoitettiin Nummelan Hiidenmäkeen. 1990-luvun yritysostojen myötä yrityksen nimi vaihtui Parma Betonilaksi ja myöhemmin nasevasti pelkäksi Parmaksi. Nykyään asuin-, toimitila- ja infrarakentamiseen erikoistunut yhtiö kuuluu kansainväliseen Consolis-konserniin ja on Suomen suurin betonielementtien valmistaja. Yritys toimii 13 paikkakunnalla ja työllistää yli 650 henkilöä.

Työntekijä Parman tehtaalla
Betonielementin nosto

Parman toimitusjohtajan Hannu Tuukkalan mukaan Vihti on ollut vuosien saatossa hyvä paikka olla ja yrittää. Kivirakentajalle kunnan sijainti on ollut erinomainen, sillä Vihdissä sekä raaka-aineet että markkinat ovat lähellä. Betonielementit painavat paljon, eikä niiden kuljettaminen kauas ole kustannustehokasta.

Hannu Tuukkala ja Parman markkinointipäällikkö Petri Kähkönen kiittelevät Vihdin kuntaa aktiivisesta vuoropuhelusta. Heidän mukaansa kuntaa kiinnostaa, kuinka yritykset jaksavat. Yhteyttä pidetään säännöllisesti, ja tapaamisia kunnan kanssa on kerran pari vuodessa. – Valtakunnan tasolla katsottuna ympäristöluvituskin on Vihdissä ollut käytännöllistä ja toimivaa, Tuukkala lisää.

Kuntaa Hannu Tuukkala kehuu myös betonialan ymmärtämisestä. – Kesän aikana Nummelan tehtaalle johtava Hiidenmäentie oli saanut uuden asfaltin. Se saattaa kuulostaa pieneltä asialta, mutta kun kuljetetaan raskasta lastia, tien kunnolla on suuri merkitys.

Luonto ja elämisen rytmi houkuttelevat Vihtiin

Työvoiman saanti on Vihdissä aina toiminut hyvin. Viime vuosina Parman tehdas on työllistänyt 60–80 työntekijää. Johdon, taloushallinnon, suunnittelun ja myynnin parissa työskenteleviä toimihenkilöitä on viitisenkymmentä. Suurin osa työntekijöistä asuu pyöräilyetäisyydellä Parman tehdasalueesta, ja yritys onkin ottanut käyttöön työsuhdepyörät. Toisaalta konttorityössä työmatkan pituus ei merkitse enää yhtä paljon kuin aiemmin. Ainakin Parmalle työnteon hybridimalli, jossa työtä tehdään osittain etänä, on tullut jäädäkseen.

Hannu Tuukkala ja Petri Kähkönen uumoilevat, että toteutuessaan Helsingin ja Turun välinen Tunnin juna nostaa Vihdin arvoa entisestään. Tällä hetkellä kuntaan houkuttelevat luonto ja pääkaupunkiseutua rennompi elämisen rytmi. Ihmiset kaipaavat vastapainoa hektiselle työelämälle. Kun kuntaan asettuu nuoria perheitä ja sitoutunutta työvoimaa, yritystenkin toiminta vakautuu, ja ne voivat kehittää toimintaansa paikkakunnalla pitkäjänteisemmin.

Kaksi miestä Parman tehtaan edessä